2011-09-28

ECM - Engine Control Module

Så blev det onsdag den 28:e September.
Två dagar kvar innan jag måste införskaffa mig boendeparkering. Och först idag skickade jag in papperna som gör mig till ägare på Hondan. Vilket jag måste vara för att få tillstånd till boendeparkering. En mycket märklig lösning på vad jag tror är en finansiell kris hos Norrköpings kommun.


Det, samt att jag städat bilen och umgåtts med familjen är vad som skett denna tisdag.

Sedan i torsdags förra veckan har vi haft min syster, Jostein och deras dotter, Isabelle på besök.
Så det har naturligt blivit på så vis att jag umgåtts en del med dem. I lördags var det även dop, dock inte för Isabelle utan för en av mina kusiners båda tvilling barn. Ett väldigt fint dop, även om jag inte ser hela poängen med kyrkliga saker då jag är extremt icke troende. Det är ganska fascinerande att se, när prästen ber skaran med folk att ta fram psalmböckerna och öppna upp sida 351, hur folk likt marionetter plockar upp psalmböckerna och öppnar upp rätt sida. Även jag börjar sjunga med och känner mig uttittad när jag inte längre hänger med i texten. I övrigt blev jag mest fascinerad av att de riktat en mikrofon ner i "skålen" som prästen tar vattnet ifrån när denne utför ritualen som innefattas av ett dop. Hela kyrkan lät som om den varit med om ett extremt oväder som orsakat läckage i alla fyra hörn.

I lördags drog jag även på mig en ordentlig förkylning.
Det började med en hals som sved oavbrutet för att sedan övergå till svidande hals och rinnande (läs sprutande) näsa.

Ord kan inte beskriva mitt hat till förkylningar, hatar förkylningar.

Men med min sedvanliga super kur, så hade jag tagit död på viruset redan imorse. Så när som på en liten irritation på stämbanden.



I helgen har jag även lyckats få tag på en Multimeter. 
Jag har sökt efter en sådan för att kunna mäta tre små motstånd på Hondan. Dessa tre motstånd var vad jag trodde anledningen till varför bilen ger ifrån sig tre skutt när jag går från gas till motorbroms och vice versa. 
However, det är inte det lättaste att mäta upp motstånden, när ritningen jag har är för en lite annorlunda motortyp. Jag vill påstå att jag har lite koll på hur uppbyggnaden av en elektroniskt styrd motor fungerar. Men när man ska läsa ritningar som är översatta från japanska till engelska, så uppstår viss frågeställning till vad som är vad. Sen när motortypen inte är exakt samma, så blir det definitivt inte lättare att reda ut vilket motstånd som ska sitta var. Som jag har förstått det nu så är det alltså en 16 ventilare utan fuel-rail med bara ett insprut som blandar bensinen med luften i en kammare för att sedan skicka detta till de fyra cylindrarna. Som bil så hade jag också tvekat på vad jag ska göra när pedalen flyttas upp och ner.
Senare idag ska detta undersökas vidare och förhoppningsvis med bättre resultat. Jag ska även försöka mig på att få ut felkoderna från ECM'n som jag vid ett tidigare tillfälle misslyckats med. 
Om jag mot förmodan får reda på att någon klåpare har vart och pillat på kablaget till ECM'n utan att veta vad han gör, så kommer en Ljungsbro bo bli cirka 30 centimeter kortare. 

Sen som vanligt så är jag en typisk google entreprenör när det gäller alla mina problem. Så efter att ha suttit och läst om ECM'er så måste man undra;
Varför kommer inte bilar med en programerbar ECM?
Priset av att bygga en icke programmerbar ECM med förinställda program är det samma som att bygga en programmerbar ECM. Skillnaden då att när bilen börjar bli gammal så räcker det med att ställa om vissa programtider för att bilen ska ställa om sig till de slitna delarna, slöare gnistan och lägre bensintrycket, utan att bilen ska försättas i något offline läge. 
Den första bilen som kom med en sådan ECM var väl Volvo's XC90. Och den kom väl först 2008 eller nått?
Ja, exakt. Samma bil som gick att "kabeltrimma". Jag gissar på att det var av den anledningen som ingen annan tillverkare gav ifrån sig bilar med programerbar ECM.

Nog om detta.
Om jag känner att det är värt det, så får det bli en programmerbar ECM. Dock först efter att hon turbokonverteras och inte finns det på schemat för tillfället.



Nu ska jag ta och se en film.
Sedan är det dags att sova om jag ska orka upp imorgon och läsa felkoder.
18 dagar kvar...

Over and Out! // Spike
Postat i Allmänt | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

Senaste posterna

ASpikeP@ Instagram

Arkiverat

Den här bloggen handlar om Andreas Persson, 24, från Norrköping som genomgått en stor bypass operation på hjärtat där de reparerat en segelklaff och ersatt en bit av aortan med en syntetisk protes. Till stor del kommer bloggen att handla om hans träning och kost. Men även en del om hans tankegång kring ämnet och den svenska sjukvården. Så långt det är tillåtet får ni följa med i text och bild på resan till full återhämtning och lite till.