2011-10-05

Böter..

Så har det gått nästan en vecka sedan senaste uppdateringen. Och jag vet att vissa förlitar sig på detta media till att hålla koll på de saker som händer omkring mig, så det är bäst att jag skriver ner lite roligheter.

Vi börjar med den röda tråd som följt mina senaste inlägg, bilen.
Som jag skrev senast så var det dags att börja betala för sin parkering utanför huset där jag bor. Något som då gick mig på nerverna och jag var skäligt irriterad på Norrköpings kommun som då sålt dessa rättigheter till "City-P" på vad jag trodde kan vara ekonomiska grunder. (Recap ending)



Följaktligen skaffade jag mig boendeparkerings tillstånd på fredags kvällen och parkerade min bil iaf 50 meter närmre mitt hus och kände mig måttligt nöjd efter allt. Instruktionerna som följde detta tillstånd var att placera en lapp i framrutan på bilen med texten: "Ny Boendeparkering" samt inhandla ett månads- alternativt ett vecko parkeringsbevis. Dessa instruktioner följde jag till punkt och pricka.
Lördag morgon så ska jag vid 15 tiden susa bort till systembolaget för att ladda upp skafferiet med alkoholhaltiga drycker inför kvällen, när jag på framrutan av bilen finner en gul liten pappersremsa med överskriften, samt följande text:

Parkeringsanmärkning Norrköpings Kommun

Tid: 2011-10-01 | 08:01:06

Plats: Trozelligatan

Belopp: 400kr

Överträdelse: Boendeparkeringstillstånd SAKNAS.

Utfärdat av: Norrköpings Kommun


Och kära vänner, jag vill påstå att jag har för hög intelligens för att utvinna någonting av att till vardags prata med mig själv. Men just när jag fick den här lappen, så började läpparna röra på sig, stämbanden vibrera och luft tröcks ur mina lungor och med en allt för hög volymnivå började jag mitt på Trozelligatan att slänga ur mig svordomar som inte ens en porrfilm skulle anse som tillåtna. Likt en psykotisk mördare i en välfinansierad hollywood thriller gick jag två varv runt bilen och bara var arg. Ilskan gick sakta över till depression och plötsligt känner jag ett litet behov av att med tårar i ögonen trycka in bilen genom huvudentrén på Norrköpings statshus.

Här har jag alltså på Norrköping kommuns begäran skaffat mig ett boendeparkerings tillstånd och betalat den ny uppfunna avgiften för min parkering. Följt instruktionerna på Norrköping kommuns hemsida om hur man skall gå till väga efter att ha införskaffat ett nytt boendeparkerings tillstånd. Och sedan 1 minut och 8 sekunder efter att det ska ha börjat gälla, då fått en parkeringsanmärkning utfärdad av just Norrköpings kommun.
Jag kan verkligen inte med ord beskriva den ilskan som fanns inom mig vid just det ögonblicket. 
Så, arg samt stressad sätter jag mig i bilen och slänger den gula lappen samt, som jag då trodde tillhörande vita informationsblad i passagerar sätet och gasar galet ner till Gamla Rådstugegatan i höjd med SF bio, där jag parkerar olagligt i hopp om att råka stöta på en "City-P"-vakt när jag kommer tillbaka ut från systembolaget.

Väl tillbaka i bilen så lyfter jag återigen upp lappen för att läsa om det går att överklaga personligen, öga mot öga, till någon hos kommunen eller hos "City-P". Då informationen saknas på den gula lappen, så lyfter jag tillslut den vita lapp som jag trodde följde med den gula lappen, och läser:



Hej,

På grund av vissa tekniska problem (Vilket visade sig vara att de inte hunnit få upp alla skyltar) så kan vi idag Lördag 2011-10-01 inte införa den nya avgiftsbelagda parkeringen i området Klingsberg. Vi ber om ursäkt för dröjsmålet och skjuter istället upp startdatumet till Tisdag 2011-11-01.

Med vänliga Hälsningar
Norrköpings Kommun


Detta, kära läsare, innebär att vad Trozelligatan anbeträffar så är det avgiftsbelagd parkering på den inre delen av Albrektsvägen. Och fortfarande fri parkering på utsidan av Albrektsvägen. Min bil, som denna morgon tillsammans med denna notis blivit tilldelad en parkeringsanmärkning stod alltså uppskattningsvis 10-15 meter in på den avgiftsbelagda delen, med införskaffat boendeparkeringstillstånd, trots att jag lika gärna kunde ha ställt mig på den avgiftsfria delen. Och denna kommunanställda väljer mot alla odds att trots dessa omständigheter att bötfälla just min bil.
Och trots att ilskan som uppstod när jag först fann boten är obeskrivlig, så kan jag i sanningens namn säga att ilskan vid det här laget nådde nya höjder. Att jag med min svaga aortavägg ens överlevde det här scenariot är otroligt och hur vi lyckats undvika att det sitter en vit civic mellan portarna på statshusets huvudentré är för mig ett tvättäkta mirakel. Fuck you, Norrköping, Fuck you very much!




Från det ena till det andra.
Veckan har spenderats mycket med familjen, då vi haft min syster, hennes man och deras telning(läs knott) på besök.
Det har varit trevligt då det har ätits gott och skrattats. Således en skvätt sorgligt när de blev tvingade att återvända hem till vardagen. Men på ett snart, redan bestämt men för mig bortglömt datum så återvänder dem för att på kristet vis ge sin dotter, Isabelle sitt namn i Guds ögon. Och har man i åtanke vad som komma skall, så kommer det kännas som om de precis åkt när de väl kommer tillbaka. Välbekommet.

Likt en välutbildad journalist har jag då gjort en bra planerad, mjuk övergång från det ena ämnet till det andra.
Man behöver inte vara professor i logik för att räkna ut att jag nu blivit tilldelad en operationstid och att den infaller tämligen snart. Med detta sagt har ni säkert också räknat ut att jag inte planerar att avslöja mycket mer än så vad det gäller datum samt tid. Utan behåller för tillfället den informationen för mig själv.



Vi får helt enkelt i detta forum nöja oss med beskedet att Spike snart är tillbaka på fötter om än lite likt Bambi på hal is.
Under mina månader som okapabel att arbeta, så har jag på egen hand och även påtvingat av andra utfört lite soul-searching. Funderat kring vilket väderstreck jag ska vända näsan när jag väl ställer mig upp. Hurvida jag vill studera eller inte nu när jag helt tappat fotfäste på karriärstegen. Och jag känner mig lika tom i bollen nu, som jag gjorde då. Det ända som blinkar likt en trasig neonskylt i skallen på mig är att jag definitivt inte vill bli kvar i Norrköping. Den här staden har verkligen gjort sitt för mig och känslan av att bli kvar här som en uttjatad statist i ett stendött samhälle skrämmer mig mycket mer än en hjärtoperation. Jag har accepterat teorin om ett sju till fyra jobb, men att utöva det praktiskt i sveriges kanske dödaste stad tillsammans med sveriges mest inskränkta kommunstyrelse får iaf mig att smaka viss beska i munhålan.
Men man ska aldrig säga aldrig.. Så det valet får jag lämna till "Spike post-op".



Det blev ett bamseinlägg, men det är bra. Läs det i omgångar så räcker det till nästa uppdatering.
Obs. Självklart överklagar jag boten och slipper den i slutändan. Det här var väl mer ett försök till att få medhåll gällande mitt hat gentemot Norrköpings Kommun. ;)

12 dagar kvar...
Over and Out! // Spike
Postat i Allmänt | Comment (2) kommentarer Trackbacks ()

Postat av: Helene Persson

Älskar dig,min son.<3

2011-10-05 (11:48:36)

Postat av: Loka

Ruttna P-vakter!

Det går bra det här Spike! När du väl vaknar upp ska du kämpa för din dröm! Du är fan värd att uppnå den också!

2011-10-05 (12:27:58)


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

Senaste posterna

ASpikeP@ Instagram

Arkiverat

Den här bloggen handlar om Andreas Persson, 24, från Norrköping som genomgått en stor bypass operation på hjärtat där de reparerat en segelklaff och ersatt en bit av aortan med en syntetisk protes. Till stor del kommer bloggen att handla om hans träning och kost. Men även en del om hans tankegång kring ämnet och den svenska sjukvården. Så långt det är tillåtet får ni följa med i text och bild på resan till full återhämtning och lite till.