2010-03-31

Hur tänkte ni där?

Det blev en väldigt orolig morgon för Andreas Persson.
Jag svarar halvt medvetslös i telefonen, med min inte allt för välkomnande morgon stämma, när Tobias Svensson från arbetsförmedlingen ringer klockan 11:15. Det är exakt samma procedur som igår, de behöver precis som igår ha några papper ifyllda, Tobias försöker, precis som igår, att förklara för mig vad papperna har för innebörd och Tobias förklarar, precis som igår, att han inte kommer vara närvarande nere på arbetsförmedlingen under dagen utan att papprena ligger i receptionen och väntar på mig.
Den stora skillnaden är att idag berättar Tobias att jag inte blivit beviljad det stöd som de valt att kalla för "nystartsjobb", och här är vad jag tycker om det:


Nystartsjobb låter förbluffande bra på pappret, men för att bli beviljad detta så måste du uppfylla ett av följande krav:
 -Invandrat relativt nyligen
 -Varit sjukskriven och frånvarande från arbetsmarknaden under en längre period
 
-Är och har varit arbetslös i en sammanhängande 6 månaders period under de senaste 9 månaderna
 -Relativt nyutkommen från fängelset

Poängen med punkt tre är att nå ut till alla de arbetslösa som varit borta från den svenska arbetsmarknaden under en längre period, så att man till exempel saknar referenser och relevans till det jobb man söker.
Man ska bli mer populär att anställa tack vare ett ekonomiskt stöd i storleken av arbetsgivaravgiften.

Det finns många hål i den här idén, självklart.
Jag har under mina ett och ett halvt år som arbetslös inte lyckats vara helt arbetslös oavbrutet i sex månader. Men de små jobb jag utfört har fortfarande inte gett mig varken referenser eller relevans till de jobb jag sedan sökt. Och även om jag under det senaste året lyckats vara arbetslös oavbrutet i sex månader, så är jag inte beviljad ett nystartsjobb pga att jag under de senaste tre månaderna arbetat hos Whirlpool på heltid.


Slutsats:
Jag är för ung för att bli beviljad det stora stödet som innebär att arbetsgivaren får tillbaka den dubbla arbetsgivaravgiften, ville inte regeringen satsa på att få ut unga på arbetsmarknaden?
Jag är för arbetsvillig för att bli beviljad de stöd som den kritiserade arbetsförmedlingen utlovar.
Istället ges stöd till de som enligt min mening ska märkas som "Lost Cause".
Om man går i sex månader utan att lyckas utföra något sorts arbete, så ska man inte prisas med något så gynnande som ett stöd, utan kanske utvisas från landet eller få arbeta med, av kommunen utgivna, oaktuella arbeten som att plocka skräp på gatan. Efter en månad med skräpplockning så ska ni se att även den slöaste lilla tjack pundaren får för sig att engagera sig i sitt arbetssökande.

You fool, Sweden. You fool!


Nu är det inget som har gått åt skogen för mig igentligen, planen är fortfarande den samma.
Jag kan bara inte låta bli att kommentera samt kritisera, när arbetsförmedlingen låter en Tobias Svensson ringa mig och berätta att "Jag inte är beviljad nystartsjobb pga att det kom lite saker ivägen".

Nog om det, vi får hoppas på att karma inte existerar.
För om det gör det, så har regeringen "a load of crap, coming their way".



Nu ska jag åka och kika lyor och bilar.
Out!
Postat i Allmänt | Comment (0) kommentarer Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Kategorier

Senaste posterna

ASpikeP@ Instagram

Arkiverat

Den här bloggen handlar om Andreas Persson, 24, från Norrköping som genomgått en stor bypass operation på hjärtat där de reparerat en segelklaff och ersatt en bit av aortan med en syntetisk protes. Till stor del kommer bloggen att handla om hans träning och kost. Men även en del om hans tankegång kring ämnet och den svenska sjukvården. Så långt det är tillåtet får ni följa med i text och bild på resan till full återhämtning och lite till.